הביקוש הגלובלי לתוכניות בית ספר למנהל עסקים ב-2024 עלה ב-12% מרשימים מ-2023 ל-2024. זהו מהפך חד אחרי שנתיים רצופות של ירידות, שבאו בעקבות עלייה קטנה הקשורה למגפה בשנים 2020-2021, לפי סקר שנתי שפורסם בידי Graduate Management Admission Council – המועצה לקבלה ללימודי ניהול למוסמכים (GMAC). העלות מצוינת בעקביות כמחסום מרכזי לתואר ניהול מתקדם בסקר הרב-שנתי של GMAC בקרב סטודנטים פוטנציאליים עבור בתי ספר לעסקים, ולכן זה אולי לא מפתיע כשכמות הבקשות לרישום השנה עולה בקנה אחד עם תוכניות עסקיות המציעות סיוע פיננסי ליותר חברים שהצטרפו לכיתות שלהם ב-2024.
צלילה עמוקה יותר לתוך הנתונים מראה שהעלייה המשמעותית בבקשות נבעה בעיקר מהתעניינות מחודשת בפתרונות לימוד בנוכחות מלאה, כאשר כמעט שש מתוך עשר תוכניות כאלה דיווחו על גידול בבקשות. תוכניות MBA מלאות לשנה ושנתיים, לדוגמה, רשמו את נתחי השוק הגדולים ביותר בבתי ספר שדיווחו על גידול בבקשות בעשור האחרון, עם 80% ו-64%, בהתאמה. גם כמעט שלושה רבעים מהתוכניות לתואר שני בחשבונאות וניהול דיווחו על גידול בבקשות רישום. מעניין שלמרות העניין המוגבר בלימודים בנוכחות פיזית, נראה שגם לתוכניות שמציעות גמישות יש ביקוש גבוה, כאשר 58% מהתוכניות המקוונות ו-52% מהתוכניות ההיברידיות מדווחות על גידול במספר הבקשות, כמו גם כשני שלישים מתוכניות ה-MBA המקוונות והגמישות.
"צמיחת השיא בבקשות הרישום השנה מרמזת על תנודת המטוטלת להשכלה עסקית לתואר שני, במיוחד התוכניות הראשיות כמו MBA בנוכחות פיזית מלאה ותואר שני בחשבונאות וניהול", אמרה ג'וי ג'ונס ((Joy Jones, מנכ"לית GMAC. "למרות שהתופעה יכולה להוכיח את המגמה האנטי-מחזורית שנצפתה מזה זמן רב בין ההתעניינות בבית ספר למנהל עסקים לתואר שני לחוזקה של הכלכלה, אני אתן הרבה קרדיט לבתי ספר לעסקים גלובליים ולמאמציהם האדירים להמשיך ולחדש עם טכנולוגיות חדשות, טקטיקות העברה חדשות, ודרכי פעולה חדשות המספקות את האינטרסים והצרכים העדכניים ביותר של הסטודנטים ומעסיקיהם העתידיים".
שינויים בבקשות רישום מקומיות ובינלאומיות מכתיבים את הצמיחה
ניתן לייחס את הגידול במספר הבקשות גם לגידול רב בבקשות מקומיות, המבוצעות בידי מועמדים הגרים במדינה בה מוצעת התוכנית. רוב תוכניות ה-MBA, ללא קשר לפורמט הלימודים, נהנו מהעלייה המספר הבקרות המקומיות בהשוואה לבינלאומיות. כל התוכניות לתואר שני לעסקים שנסקרו חוו עלייה של 30% ברישומים מקומיים, אך נראה כי הצניחה בבקשות הבינלאומיות לתוכניות הנשענות יותר על כישרונות בינלאומיים – כמו ניתוח עסקי – קיזזה את הצמיחה.
מבחינה גיאוגרפית, ארצות הברית נותרה יעד לימודים מוביל עבור כישרונות בינלאומיים, עם רוב מכריע של סטודנטים פוטנציאליים, שמאותתים בכך שהבחירות הקרובות לנשיאות לא ישפיעו לרעה על תוכניות הלימודים שלהם כמו במחזורי בחירות קודמים, על פי מחקר גלובלי שפורסם לאחרונה על ידי GMAC. במקביל, בקשות מקומיות העלו גם הם את הביקוש ללימודים עסקיים לתארים מתקדמים בארצות הברית, אסיה ואירופה – למעט בריטניה, שהייתה עדה לירידה של 45% בבקשות מקומיות וצניחה של 12 נקודות בבקשות בינלאומיות.
"אין ספק שההיצע החינוכי האיכותי גדל בשווקים מרכזיים באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית, ומעניק למועמדים בעלי נטייה היסטורית ללמוד בחו"ל יותר אפשרויות והזדמנויות בבית", אמר פרנסואה אורטלו-מגנה (François Ortalo-Magné), פרופסור לפרקטיקה ניהולית ודיקן בכיר (קשרי חוץ) בבית הספר לעסקים בלונדון וחבר מועצת המנהלים של GMAC. "הקשר זה הוא קריטי עבור בתי ספר לעסקים לעודד ניידות אזורית ובינלאומית ולבנות קבוצות מגוונות ורב-תרבותיות בקמפוס, בידיעה שזה מביא יתרונות חינוכיים עצומים בחדרי הלימוד שלנו, בחדר הישיבות העתידי ומעבר לכך".
העלייה בפניות של נשים מועמדות נותנת תקווה למגמות בכיוון הנכון.
בקשות של נשים לרישום לתוכניות עסקיות לתארים מתקדמים נעו בעקביות סביב 40% בעשור האחרון. הנתונים של השנה מציגים כמה נקודות אור עם תזוזה קטנה כלפי מעלה ל-42%. כמו כן, 55% מהתוכניות דיווחו על גידול בבקשות מנשים, זינוק של 10% לעומת השנה שעברה, הוחלק היחסי השני בגודלו של התוכניות שדיווחו על הגדלת פניות מנשים בעשור האחרון – רק תנופת המגיפה ב-2020 קודמת. הסיכויים הגבוהים ביותר הם שתוכניות ה-MBA יראו עלייה במספר המועמדות, כאשר 70% מה-MBA הגמיש וכשני שליש מתוכניות ה-MBA בנוכחות מלאה חוו צמיחה כזו.
"אני נרגשת לראות גידול כזה בפניות של נשים. אני מאמינה בערך של חינוך עסקי ובדלתות שהוא פותח לאנשים, במיוחד לנשים. ככל שיותר נשים משקיעות בעצמן באמצעות חינוך עסקי, כך המסלול הופך בריא יותר למנהיגות עסקית, וכך גדל הסיכוי שנסגור את הפער המגדרי", אמרה אליסה סנגסטר (Elissa Sangster), מנכ"לית Forté, ארגון שותף ותיק של GMAC שמטרתו לבנות מנהיגות נשית בעסקים.
אודות הסקר
סקר מגמות היישומים של GMAC הוא הסקר הגדול והמצוטט ביותר מסוגו, ומשמש כמשאב האולטימטיבי לקבלה לבתי ספר לעסקים ולמובילי תוכניות כדי לקבל תובנה לגבי הביקוש המשתנה במהירות לתוכניות ניהול לתואר שני. בסקר 2024 נאספו נתונים על פניות שהתקבלו בתכניות לניהול תארים מתקדמים לשנת הלימודים 2024-2025. בין יוני לאוגוסט, 1,090 תוכניות ב -297 בתי ספר לעסקים ברחבי 40 מדינות ברחבי העולם סיפקו מענים. פרטים נוספים על התוכניות המשתתפות השנה ועל מתודולוגיית המחקר ניתן למצוא בדו"ח.
אודות GMAC
The Graduate Management Admission Council – המועצה לקבלה ללימודי ניהול למוסמכים (GMAC) היא ארגון מכוון משימה של בתי ספר למינהל עסקים למוסמכים מובילים מכל העולם. GMAC מספקת מחקר ברמה עולמית, כנסים של הענף, כלי גיוס והערכות לענף לימודי הניהול למוסמכים, וגם כלים, משאבים, אירועים ושירותים שעוזרים להדריך מועמדים במסע ההשכלה הגבוהה שלהם. הבחינה Graduate Management Admission Test™ (GMAT™) שבבעלות וניהול GMAC היא ההערכה הנפוצה ביותר לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים.
יותר מ-13 מיליון מועמדים ללימודים סומכים על הפלטפורמות של GMAC, כולל mba.com, כדי ללמוד על תוכניות MBA ותואר שני במנהל עסקים, ליצור קשר עם בתי ספר ברחבי העולם, להתכונן ולהירשם לבחינות ולקבל ולקבל ייעוץ כיצד להגיש מועמדות בהצלחה לתוכניות MBA ותואר שני בעסקים. BusinessBecauseו- GMAC Tours הן חברות בת של GMAC, ארגון גלובלי עם משרדים בסין, הודו, בריטניה וארצות הברית. למידע נוסף על הפעילות שלנו בקרו בכתובת www.gmac.com